Create polygon primitives 할때 아무것도 선택안된 상태에서 Shift + RMB 해서 선택하면 편함
Create a polygon mesh
Mesh > Create Polygon Tool
- 버텍스를 하나씩 찍어서 폴리곤 만듬
- Delete 누르면 방금 찍은 버텍스 지워짐
- Enter 누르면 폴리곤 완성.
- Press y to start a new polygon.
Edit Mesh > Append to Polygon Tool.
- The border edges highlight and appear thicker.
- border edge 를 선택하고 추가할 버텍스를 찍는다.
- Delete 누르면 버텍스 없어짐
- Enter 누르면 폴리곤 완성
Create a polygon face with a hole
Mesh > Create Polygon Tool 하면서 폴리곤 그리되 Enter 로 끝내지 말고
Ctrl 누르고 폴리곤 안쪽에서 왼손감기는 방향으로 찍으면 hole 이 생김
Mesh > Make Hole Tool 로 하는게 좋음
User Guide > Modeling > Polygonal Modeling > Editing polygons > Modifying polygon meshes > Make a hole in a polygon face
참조
Extrude a polygon face, edge, or vertex
Edit Mesh > Extrude
To extrude edges or faces along a path curve
To extrude edges or faces along a path curve
- Select the edges/or faces you want to extrude and the curve you want to extrude along
- Edit Mesh > Extrude
- Turn on the Use selected curve for extrusion option
- Click Extrude
- Divisions 를 increase 하면 curve 를 따라 뱀처럼 부드럽게 extrude 형상이 됨
Edit Mesh > Keep Faces Together
옵션은 중요하니까 잘 알고 있기
Extrude polygons in an arc or wedge shape
Edit Mesh > Wedge Face
이건 잘 안쓸듯
Create symmetrical polygon meshes
대칭인 모델 만들기
- Using Duplicate Special to create a symmetrical mesh
이건 별도의 오브젝트를 만들어준다.
Edit > Duplicate Special 에서 Scale 을 -1 로 하는 방법인데
그러면 surface normal 이 flip 될 것임 (왜?)
-> Normals > Reverse 하면 제대로 됨
- Using Mirror Geometry to create a symmetrical mesh
모델 절반을 만들어놓고
Mesh > Mirror Geometry
로 나머지 반을 만드는 방법으로, bounding box 의 피봇을 중심으로 mirror 한다.
- Using Mirror Cut to create a symmetrical mesh
- Using Subdiv Proxy to create a symmetrical mesh
Duplicate polygon faces
Face 들을 선택한 후
- Edit Mesh > Duplicate Face
여기 관계되는 주요 옵션은
- Separate duplicated faces 로 face 들을 별개의 오브젝트로 만들어주느냐의 여부와
- Keep Faces Together 옵션이 있다.
No comments:
Post a Comment