Sunday, January 10, 2010

Maya Polygon Modeling Crash Course (1) Polygons Overview

Maya Help > User Guide > Modeling > Polygonal Modeling
요약한 것

Polygons overview > Polygon normals
■ Face normals
  • 폴리곤이 visible 한지 여부가 Face normal 에 의해 결정됨 (보통 double sided 로 만들지만)
  • 렌더링시에 라이트가 어떻게 반사되는지를 결정해줌
■ Vertex normals
  • Unlike face normals, they are not intrinsic to the polygon, but rather reflect how Maya renders the polygons in smooth shaded mode.
Two-manifold vs. non-manifold polygonal geometry Two-manifold topology
■ Two-manifold 란:
  • 엣지로 split 되면 overlapping 되는 pieces 가 없이 flat 해지는 토폴로지
■ Non-manifold topology
  • 그렇지 못한 것. 좀 이상한 것들
  • (UV 상에 펴지지 못할 것임)
■ 어떤 operation 이 Non-manifold topology 를 생성할 수 있냐 하면
  • Edit Mesh > Extrude.
  • Normals > Reverse (without extracting geometry).
  • Delete Face.
  • Edit Mesh > Merge To Center
■ Non-manifold 를 Two-manifold 로 바꾸려면
  • Mesh > Cleanup
하면 된다.

Planar and non-planar polygons
■ non-planar 란
  • "it has more than three vertices, and one or more of those vertices do not lie in the same plane." 인 상태를 말함
■ non-planar polygons 를 확인하려면
  • Display > Polygons > Non-planar Faces
를 하면 된다.

■ non-planar polygons 를 안만들려면
  • Mesh > Create Polygon Tool 나 Edit Mesh > Append to Polygon Tool 를 쓸 때
  • Keep New Faces Planar 옵션을 쓸수 있다.
■ non-planar polygon 을 고치기 위해
  • Edit Mesh > Split Polygon Tool
를 쓸 수 있다.

Polygon modeling features on marking menus
polygon tools 은 marking menus 에서 액세스할 수 있는데 이건
  • Shift + RMB 하면 뜬다.
어떤 것이 선택되었느냐에 따라 다른 메뉴 뜸

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